25th Apr 2010
Alkohol kopplat till åldrande
Enligt en ny italiensk studie så har man funnit en påverkande koppling mellan alkohol och åldrande på cellulär nivå. Studien har även funnit en koppling till cancer.
Forskarledaren Dr. Andrea Baccarelli vid Milanos universitet har i en studie funnit att alkohol kan förkorta cellernas telomerer. Studien genomfördes på 59 deltagare som missbrukat alkohol, och 22 procent konsumerade fyra eller flera alkoholhaltiga drycker. Även studie på 197 deltagare med varierande alkoholkonsumtion. Vid mätning av telomererna bland alla deltagare, fann man att alkoholmissbrukarna hade mer än hälften så långa än de som inte missbrukade alls. Enligt forskarna kan detta påverka åldrandet samt en ökad risk för cancer.1
Resultaten presenterades vid årsmötet av American Association for Cancer Research i Washington, USA.
Kommentar
Studien säger klart och tydligt att riskerna för tidigt åldrande och cancerrisk ökar vid hög alkoholkonsumtion. Inget framgår att normal alkoholkonsumtion är av negativ karaktär. Resultatet av studien har troligen inte heller tagit i beaktande av de nya forskningsstudier som visar livsförlängande och positiva hälsofördelar med lagom alkoholkonsumtion, främst rödvin. Se mina tidiga poster om alkohol som 10 skäl att dricka rödvin?, Vin minskar risken för benskörhet och Resveratrol i svensk media.
Enligt en ny italiensk studie så har man funnit en påverkande koppling mellan alkohol och åldrande på cellulär nivå. Studien har även funnit en koppling till cancer.
Forskarledaren Dr. Andrea Baccarelli vid Milanos universitet har i en studie funnit att alkohol kan förkorta cellernas telomerer. Studien genomfördes på 59 deltagare som missbrukat alkohol, och 22 procent konsumerade fyra eller flera alkoholhaltiga drycker. Även studie på 197 deltagare med varierande alkoholkonsumtion. Vid mätning av telomererna bland alla deltagare, fann man att alkoholmissbrukarna hade mer än hälften så långa än de som inte missbrukade alls. Enligt forskarna kan detta påverka åldrandet samt en ökad risk för cancer.1
Resultaten presenterades vid årsmötet av American Association for Cancer Research i Washington, USA.
Kommentar
Studien säger klart och tydligt att riskerna för tidigt åldrande och cancerrisk ökar vid hög alkoholkonsumtion. Inget framgår att normal alkoholkonsumtion är av negativ karaktär. Resultatet av studien har troligen inte heller tagit i beaktande av de nya forskningsstudier som visar livsförlängande och positiva hälsofördelar med lagom alkoholkonsumtion, främst rödvin. Se mina tidiga poster om alkohol som 10 skäl att dricka rödvin?, Vin minskar risken för benskörhet och Resveratrol i svensk media.
Posted in Cancer, DNA, Kommentarer, Livsstil, Nutrition, Resveratrol, Studier, Telomer | No Comments »

