30th Jun 2010
Kaffe och te är inte vätskedrivande
Enligt artikel i Dagens Nyheter är te och kaffe inte vätskedrivande, vilket en ny studie ska omkullkasta den tidigare uppfattningen:
Studien omkullkastar den vanligaste teorin om att det skulle vara vätskedrivande att dricka kaffe eller te. Eftersom te dessutom innehåller flavonoider, antioxidanter som motverkar cellers nedbrytning, rapporterar BBC:s nätupplaga.
- Att dricka te är faktiskt nyttigare än att dricka vatten. Vatten ersätter i praktiken vätska. Te ersätter vätska och innehåller samtidigt antioxidanter så drycken har två saker som talar för den, säger doktor Carrie Ruxton som lett studien som publicerats i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition, till BBC.
I samma studie ska det också enligt forskarna vara bra skydd mot hjärtinfarkt.1
Kommentar
Uppfattningen om att te och kaffe är vätskedrivande, är en känd myt. Dock så är inte denna nya studie den första som motbevisar detta. Exempelvis finns det en studie från 2003 där forskarna inte fann stöd för att koffeinhaltiga drycker är vätskedrivande, och ska därför inte anses vara ett problem i situationer där vätskebalans är viktigt.2
Enligt artikel i Dagens Nyheter är te och kaffe inte vätskedrivande, vilket en ny studie ska omkullkasta den tidigare uppfattningen:
Studien omkullkastar den vanligaste teorin om att det skulle vara vätskedrivande att dricka kaffe eller te. Eftersom te dessutom innehåller flavonoider, antioxidanter som motverkar cellers nedbrytning, rapporterar BBC:s nätupplaga.
- Att dricka te är faktiskt nyttigare än att dricka vatten. Vatten ersätter i praktiken vätska. Te ersätter vätska och innehåller samtidigt antioxidanter så drycken har två saker som talar för den, säger doktor Carrie Ruxton som lett studien som publicerats i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition, till BBC.
I samma studie ska det också enligt forskarna vara bra skydd mot hjärtinfarkt.1
Kommentar
Uppfattningen om att te och kaffe är vätskedrivande, är en känd myt. Dock så är inte denna nya studie den första som motbevisar detta. Exempelvis finns det en studie från 2003 där forskarna inte fann stöd för att koffeinhaltiga drycker är vätskedrivande, och ska därför inte anses vara ett problem i situationer där vätskebalans är viktigt.2
Posted in Allmän hälsa, Kardiologi, Kommentarer, Livsstil, Nutrition, Studier, Te | No Comments »
