Archive for februari, 2007

26th Feb 2007

Tillväxthormon ökar risken för diabetes

Många atleter internationellt (även många som är intresserade av livsförlängning) tar tillskott av tillväxthormon (hGH) för att öka den fysiska prestationsförmågan. Nya studier (även äldre) visar att sådant intag ökar risken för att drabbas av diabetes. British Journal of Sports Medicin publicerade nyligen en studie kring detta:

Growth hormone to boost athletic performance risks diabetes

Posted in Studier | No Comments »

20th Feb 2007

Grönt te och DNA

Skador på DNA (deoxiribonukleinsyra) är kopplat till sjukdomar och åldrandeprocesser. Vid exempelvis exponering av hud i solen, så riskerar man att få skador på DNAt, vilket kan leda till ökad risk för hudcancer och åldrande av huden.

Forskare har tittat på möjligheterna att skydda DNA från solens skadliga UVB- och UV-strålning, och då har man tittat på grönt te’s effekter på kroppen. Polyfenoler är biomolekyler i grönt te som vanligen tillskrivs positiva hälsoeffekter och dessa har visat sig skydda DNA från solstrålning. Polyfenolen (-)-epigallokatechin-3-gallate, även kallad EGCG, är den som tillskrivs denna skyddande effekt.

Studier:
PubMed – ”Green tea polyphenols: DNA photodamage and photoimmunology”

PubMed – ”Green tea polyphenol (-)-epigallocatechin-3-gallate treatment of human skin inhibits ultraviolet radiation-induced oxidative stress”

Posted in Cancer, DNA, Nutrition, Studier | No Comments »

20th Feb 2007

Kalorirestriktion förlänger inte livslängden?

Av dagens livsförlängningsmetoder är kalorirestriktion, även kallat på engelska CR (calorie restriction), den mest populära. Genom olika försök på djur och insekter har man kommit fram till att en kalorifattig kost kan förlänga den normala livslängden upp till 50% hos vissa arter, även upp till 100%. Dessa forskningstudier förespråkar många som ett tecken och bevis på att det kan fungera på människor. Inga studier eller bevis har dock lagts fram att människor med lågt kaloriintag, under 1800 kcal per dag, lever längre än människor som har ett normalt kaloriintag på mellan 2000-2800 kcal per dag.

Mer om kalorirestriktion finner du här:
Calorie Restriction – Wikipedia
The Calorie Restriction Society

Enligt den brittiske biogerontologen Aubrey de Grey, så kan kalorirestriktion endast förlänga människans normala livslängd med cirka 2 år och högst kanske 3 år.
Läs de Greys artikel om detta (PDF):
Aubrey de Grey – ”The unfortunate influence of the weather on the rate of
aging: why human caloric restriction or its emulation may
only extend life expectancy by 2-3 years”

Artikel om kalorirestriktions begränsade effekt på åldrande:
EurekAlert – ”Caloric restriction won’t dramatically extend life span in humans: UCLA research”

Även om intressant effekt kan uppstå hos djur som är på kalorirestriktion, får man inte glömma att dessa försöksdjur inte befinner sig i sin naturliga miljö. I laboratorier så riskerar de inte att exponeras för olika infektionsrisker, bakterier, parasiter, gifter med mera, som vanligen bidrar till åldrande. Studier i kalorirestriktioner på djur skulle vara betydligt intressantare om djuren kunde samtidigt exponeras för en naturligare levnadsmiljö. Detta är dock väldigt svårt att tillämpa praktiskt i kontrollerade studier.

Posted in Studier | No Comments »

20th Feb 2007

Svensk upptäckt reparerar hjärnan

”Upptäckten av en ny kanal i hjärnan kan på sikt leda till nya läkemedel som hjälper till att reparera hjärnan efter stroke och andra skador.”

Dagens Nyheter – 20070215

Posted in Nyheter, Studier | No Comments »

20th Feb 2007

Gul lök minskar risken för cancer

Gul lök
”Vanlig lök skyddar mot cancer, visar de första stora studierna på människor. Med minst en medelstor gul lök om dagen på tallriken sjönk risken för nio cancertyper med mellan 25 och 88 procent.”

Svenska Dagbladet – 20061216

Posted in Nyheter, Studier | No Comments »

20th Feb 2007

Aubrey de Grey – Föredrag

Nedan visas ett inspelat föredrag med biogerontologen Aubrey de Grey, där han pratar om åldrande och om hur det kan bromsas med kommande medicinsk teknologi. Tid 22.28 minuter.

Posted in Tips | No Comments »

20th Feb 2007

Doftande mat påskyndar åldrande?

Det är välkänt genom studier att minskat intag av kalorier, kan öka livslängden hos flera djurarter som apor och möss. Forskare på Baylor College of Medicine i Houston, USA, har kommit fram till att mat som doftar har negativ åldrandeeffekt på flugor som går på kalorisnål diet. Flugorna som går på kalorisnål diet kan till skillnad från vanliga flugor leva upp till 50% längre. När forskare utsatte kaloriflugorna för doftande mat, så minskade deras ökade livslängd från 50% till 20%.

Forskarna tror att lukterna kan sätta igång flera olika biokemiska reaktioner i kroppen, som då resulterade i kortare livslängd. Det framgår dock inte hur starkt maten ska dofta för att få en negativ effekt eller vilken typ av mat det rör sig om.

Till orginalartikeln:
Artikel – Tulsa World, ”Smelling food could speed aging”

Posted in Nyheter | No Comments »