Archive for augusti, 2007

25th Aug 2007

Livselixir som injektion

Mycket av forskningen inom biogerontologi rör kring om hur man kan reparera och hålla mitokondriernas DNA friskt. Skador på mitokondriernas DNA är associerat med åldrande och vissa typer av svåra sjukdomar. Alla försök på att reparera mtDNA genom genterapi (injektion av friskt DNA i mitokondrierna) har misslyckats – tills nu. Forskare har lyckats genom att ”märka” vissa typer av fuktionella gener, som sedan kan ta sig in i mitokondrierna och reparera de skadade DNAerna.

Huruvida denna metod fungerar rent praktisk och vilken effekt den åstadkommer på mtDNA-reparation återstår att se. Forskarteamet som utvecklade denna metod lyckades dock reparera skadorna av två svåra sjukdomar, vilket var det primära målet för denna metod.

I biogerontologisk synpunkt skulle denna metod vara intressant att se var den har för effekt på åldrande, och förmodligen kommer vi inom några år se olika undersökningar och tester på detta. Då kommer vi också se om mtDNA-teorin kring åldrande är av reell verklighet. Om denna metod är av effektivitet för både svåra genetiska sjukdomar och åldrande, kan vi möjligen få se denna terapi utföras genom enkla injektioner på kliniker.

Artikel:
Daily Mail – The ‘elixir of life’ that could soon be given by injection

Posted in DNA, Mitokondrier | No Comments »

04th Aug 2007

Lågt kolesterol ökar cancerrisk?

intestine_2.png

Det är välkänt faktum att sänkta nivåer av kolesterolet LDL (Low-density lipoprotein) minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det rekommenderas att äta mycket omättade fetter så man får högre nivåer av det traditionellt sett fördelaktiga kolesterolet HDL (High-density lipoprotein).

Den läkemedelstyp som används för att sänka kolesterolet (LDL-typen), är av typen statiner. En nyligen publicerad stuide i USA visar att läkemedelsbehandling med statiner för hjärt- och kärlsjukdomar, kan öka risken för patienterna att utveckla tjocktarmscancer. Studien genomfördes genom att samla in data från 13 olika studier med totalt 41 173 deltagare där de ville se statinläkemedlenas effekt på cancer. För varje 1000 patienter fann de ökad risk för cancer (med lågt LDL-kolesterol), i jämförelse med patienter som hade högre LDL-kolesterol.

Studier avslöjar dock inte om den ökade cancerrisken beror på minskat LDL, eller om det är en biverkning av statinläkemedel. Tidigare genomförda studier på statinläkemedel visar motsatsen, att statinläkemedel minskar risken för tjocktarmscancer. Dessa studier som visar skyddande effekt, har haft betydligt mindre antal studiepersoner, vilket gör att den senare studien möjligen har mer värde.

Källa:
Journal of the American College of Cardiology – Vol. 50, No. 6
American Cancer Society – Cholesterol Drugs May Cut Risk of Colon Cancer

Mer info:
Wikipedia EN – Low density lipoprotein
Wikipedia EN – High density lipoprotein
FASS.se – Sjukdom – Hjärt – Kärlsjukdomar
Vårdguiden – Tjock- och ändtarmscancer

Posted in Cancer, Läkemedel, Studier | No Comments »