03rd Mar 2008
Skapar vitaminer verkligen cancer?
Ny studie visar att vitaminintag ökar risken för lungcancer hos rökare. Tidigare studier gjorda under 90-talet har också visat att betakaroten ökar risken för lungcancer hos rökare.
I Dagens Nyheter kommenterar Roger Henriksson;
”- Det är mycket förvånande eftersom teorin alltid har varit att den här typen av vitaminer skyddar mot fria radikaler som kan ge cancer och skada celler, säger Roger Henriksson, professor i onkologi vid Norrlands universitetssjukhus, till TT.”
”- Det verkar i vissa former av vitamintillskott finnas någonting som är direkt skadligt. Ingen kan i dag säga vad det beror på, men förmodligen orsakar vitamintillskott en obalans i immunförsvaret och hos kroppens reaktionsförmåga mot tumörceller, säger Roger Henriksson.”
Kommentar:
Studien är intressant, men forskarna missar en teoretisk aspekt på varför vitaminer kan ”ge” upphov till cancer: För det första är cancerrisken, som studien visar, högre hos rökare som tar vitamintillskott. Rökning är idag allmänt känt och accepterat att det kan orsaka lugncancer. Forskarna förbryllas uttryckligen över att vitaminer som egentligen ska skydda cellerna från fria radikaler (som kan ge upphov till cancer), istället orsakar cancer. En trolig orsak till resultaten av denna studie, är inte att vitaminerna orsakar cancern, utan skyddar de redan uppkomna och utvecklade små cancercellerna från fria radikaler, som uppstår från bl.a. rökning. Cancern kan mycket väl ha uppstått från rökning från första början, och tillsättning av vitaminer kan både skydda cancercellerna från kroppsliga försvarmekanismer, samt ge cancercellerna näring att växa till sig.
Annan forskning på vitamintillskott och cancer, visar att cancerceller livnär sig på b-vitaminet folsyra. Folsyra har en skyddande effekt på cellerna (ink. DNA), samt behövs också för celldelningen.
Studien skulle därför behöva titta närmare på om det verkligen inte alls finns begynnande stadier av cancerceller hos rökare som kan aktiveras och skyddas av vitaminerna. Cancerceller och friska celler skiljer sig i grunden inte mycket åt, och har samma behov av skyddande och tillväxande näring.
Om studien som sådan, så är detta en metastudie. En mycket intressant aspekt är att forskarna av denna analys hade 748 studier om antioxidanter och vitaminer att dra sina slutsatser ifrån: men de använde endast 67 studier av dessa, det vill säga 9%. Studien är därför inte grundlig och slutsatser kan inte dras från detta. Varför man inte gjorde en metaanalys på de alla 748 studierna är okänt.
Ny studie visar att vitaminintag ökar risken för lungcancer hos rökare. Tidigare studier gjorda under 90-talet har också visat att betakaroten ökar risken för lungcancer hos rökare.
I Dagens Nyheter kommenterar Roger Henriksson;
”- Det är mycket förvånande eftersom teorin alltid har varit att den här typen av vitaminer skyddar mot fria radikaler som kan ge cancer och skada celler, säger Roger Henriksson, professor i onkologi vid Norrlands universitetssjukhus, till TT.”
”- Det verkar i vissa former av vitamintillskott finnas någonting som är direkt skadligt. Ingen kan i dag säga vad det beror på, men förmodligen orsakar vitamintillskott en obalans i immunförsvaret och hos kroppens reaktionsförmåga mot tumörceller, säger Roger Henriksson.”
Kommentar:
Studien är intressant, men forskarna missar en teoretisk aspekt på varför vitaminer kan ”ge” upphov till cancer: För det första är cancerrisken, som studien visar, högre hos rökare som tar vitamintillskott. Rökning är idag allmänt känt och accepterat att det kan orsaka lugncancer. Forskarna förbryllas uttryckligen över att vitaminer som egentligen ska skydda cellerna från fria radikaler (som kan ge upphov till cancer), istället orsakar cancer. En trolig orsak till resultaten av denna studie, är inte att vitaminerna orsakar cancern, utan skyddar de redan uppkomna och utvecklade små cancercellerna från fria radikaler, som uppstår från bl.a. rökning. Cancern kan mycket väl ha uppstått från rökning från första början, och tillsättning av vitaminer kan både skydda cancercellerna från kroppsliga försvarmekanismer, samt ge cancercellerna näring att växa till sig.
Annan forskning på vitamintillskott och cancer, visar att cancerceller livnär sig på b-vitaminet folsyra. Folsyra har en skyddande effekt på cellerna (ink. DNA), samt behövs också för celldelningen.
Studien skulle därför behöva titta närmare på om det verkligen inte alls finns begynnande stadier av cancerceller hos rökare som kan aktiveras och skyddas av vitaminerna. Cancerceller och friska celler skiljer sig i grunden inte mycket åt, och har samma behov av skyddande och tillväxande näring.
Om studien som sådan, så är detta en metastudie. En mycket intressant aspekt är att forskarna av denna analys hade 748 studier om antioxidanter och vitaminer att dra sina slutsatser ifrån: men de använde endast 67 studier av dessa, det vill säga 9%. Studien är därför inte grundlig och slutsatser kan inte dras från detta. Varför man inte gjorde en metaanalys på de alla 748 studierna är okänt.
Posted in Cancer, Nutrition, Studier | No Comments »
