Archive for mars, 2009

31st Mar 2009

Framsteg: forskare kan nu odla brosk

Brosk
Snart kommer ledskador från både ålder, olyckor och sportorsakade vara ett minne blott. Forskare på University College i London lyckades odla fram nya broskceller genom att ta embryonala stamceller och plantera dem bredvid broskceller. Och utifrån detta omvandlades stamcellerna till brosk. Detta skulle kunna ersätta dagens tekniker med proteser och liknande begränsade terapier. Troligen kommer testerna ta minst 5 år innan det kan påbörjas några tester på människor. Nya knäskålar, handleder, öron, näsor med mera skulle kunna återskapas.

Kommentar
Stamceller kommer definitivt vara en viktig del av framtidens terapier mot åldersrelaterade skador och sjukdomar. Problemet med detta exempel med embryonala celler, är att det är celler från annan kropp. Att transplantera dessa celler till sin egen kropp skulle innebära evigt intag av immunosuppressiva läkemedel, för att inte stöta bort cellerna, precis som organdonation.

För att den framtida generativa stamcellsterapin ska fungera optimalt, måste man istället ta kroppsegna celler, om inte ens egna stamceller som faktiskt existerar i våra kroppar trots vuxen ålder. Det handlar bara om att hitta dem, hitta friska exemplar, kanske reparera dem, och slutligen få dem att omvandlas till den celltyp man önskar.

Exempel på just detta med egenodlade celler, så har forskare på Bristol University precis lyckats i förra månaden med detta. Forskarna tog stamceller från benmärgen på en artrospatient och odlade dessa i ett laboratorium. Genom detta lyckades de odla fram en 13 millimeter lång broskbit, som sedan kunde operera in i patientens knä. Det fanns dock ett par ”tekniska” komplikationer med broskets struktur, men inget som gick att lösa och går att lösa i framtiden.

Artikel
BBC News – Cartilage grown from stem cells
University of Bristol – A stem cell bandage for your knee

Bild copyright Univeristy of Bristol

Posted in Kommentarer, Läkemedel, Ortopedi, Stamceller, Studier, Utveckling | No Comments »

27th Mar 2009

Rött kött ökar risk för död

Rött kött

Forskare har tagit fram nya bevis som visar att hög köttkonsumtion ökar risken för att dö av alla orsaker under en 10-årsperiod. Detta rör rött och bearbetat kött. Studien är baserat på 50 000 människor.

Enligt studien så skulle 11% av dödsfallen hos männen och 16% av dödsfallen hos kvinnorna under perioden, kunna ha förhindrats om de hade minskat sitt intag av rött kött.

Studien visade positivt att konsumtion av vitt kött, hade något lägre dödlighetsrisk under samma 10-årsperiod.

Studien publiceras i Archives of Internal Medicine.

Kommentar
Studien omnämner att i behandlat kött bildas det föreningar som är cancerframkallande, vid höga temperaturer. Känt också är att det bildas AGE-föreningar, som är en bidragande faktor till åldrande och dödlighet.

Källor
BBC News – Death link to too much red meat
Archives of Internal Medicine – Reducing Meat Consumption Has Multiple Benefits for the World’s Health

Posted in Kommentarer | No Comments »

23rd Mar 2009

Vin minskar risken för benskörhet

Rödvin

Svenska Dagbladet publicerade idag en artikel om att måttligt vindrickande minskar risken för benbrott, enligt en ny stor amerikansk studie.

Ett glas vin eller öl om dagen ökar bentätheten och minskar risken för benbrott. Detta enligt en stor amerikansk studie omfattande 1 182 män och drygt 1 500 kvinnor i åldern 29-86 år. Forskare vid Tufts University i Boston har undersökt hur deltagarnas benmassa påverkades av den självrapporterade mängd alkohol som konsumerades.

De fann då att de som höll sig till en daglig dos av ett-två glas vin eller öl per dag hade tätare benmassa än de som inte drack någon alkohol alls. De som drack mer eller bytte ut vinet eller ölen mot starksprit hade däremot signifikant lägre bentäthet.

Studien påpekar dock att de inte vet varför vin ger denna effekt:

Mekanismen bakom den uppbyggande effekten på benmassan är oklar. En teori är att alkoholen höjer nivåerna av det kvinnliga könshormonet östrogen, vilket också skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar samtidigt som risken för bröstcancer ökar.

Är det östrogenet och är det verkligen alkoholen i vinet som är förklaringen? Mycket studier på rödvin de senaste åren har egentligen cirkulerat kring en fenol i vinet som heter resveratrol, ett naturligt fytoöstrogen. Ungefär 10mg resveratrol finns det i rödvin per liter. Resveratrol har jag diskuterat i tidigare inlägg. Kan det vara så att resveratrol är delvis en förklaring på denna effekt av benförstärkning? Det finns nämligen studier som pekar på detta.

I en japansk studie från 2000, visade forskare på möss att resveratrol har liknande mekanism som mänskligt östrogen och kan sänka blodtrycket. Utöver detta fann de att resveratrol också kunde förhindra försvagning av skelettet. En annan kinesisk studie från 2005 visade också att resveratrol kunde förhindra försvagning i skelettet till följd av låga östrogennivåer.

Den mest intressanta studien är (också) en japansk från 1998, som visar att resveratrol stimulerar förökning av osteoblaster, de benceller som har till roll att stimulera ny benvävnad.

Enligt amerikanska forskarnas hypotes så är alkoholen det som påverkar östrogenet. För denna hypotes finns inget känt stöd, utan mer stöd finns för att resveratrolet självständigt är det som kan kan tillskrivas de benförstärkande egenskaperna. Resveratrol är ju ett fytoöstrogen. Borde de inte kanske titta först på resveratrolets eventuella roll och de tidigare studierna som gjorts? Det finns mer än bara alkohol i det röda vinet.

Källor
SvD – Måttligt vindrickande ger starkare ben
PubMed – Resveratrol attenuates ovariectomy-induced hypertension and bone loss in stroke-prone spontaneously hypertensive rats
PubMed – Effects of trans-resveratrol from Polygonum cuspidatum on bone loss using the ovariectomized rat model
PubMed – Resveratrol stimulates the proliferation and differentiation of osteoblastic MC3T3-E1 cells

Posted in Hormoner, Kommentarer, Livsstil, Media, Nutrition, Resveratrol, Studier | 6 Comments »

02nd Mar 2009

Hur åldras ansiktet?

På MSNBC finns det en del intressanta artiklar om åldrande.
Här har en del läsare publicerat foton på dem själva om hur de har åldrats (ansiktet):
http://www.msnbc.msn.com/id/24263442/

Posted in Kommentarer | No Comments »