Enligt en artikel i medicinska tidskriften Journal of Clinical Investigation har forskare kommit fram till att fruktos, som det finns massor av i frukt, skapar bukfetma och ger mer insulinresistens, som är ett förstadium till diabetes – än vanligt druvsocker, glukos.
Det är den undersökningen som är anledningen till att Christer Enkvist, överläkare i Trollhättan och medicinsk rådgivare vid Västra Götalandsregionen riktar kritik mot Livsmedelsverket.
– Efter denna studie går det knappast att hävda att det skulle vara så oerhört nyttigt, som Livsmedelsverket påstår, skriver Christer Enkvist i sin debattartikel.
Kommentar
Enligt en artikel i SvD idag så är det rekommenderade intaget av frukt på 400-500 gram per dag (Livsmedelsverkets rekommendationer), ohälsosamt och kan leda till bukfetma. Det höga intaget av fruktos kan också enligt studien leda till insulinresistens.
Frågan är om detta är sant? Personligen har jag inte utvärderat eller läst ursprungsstudien, men det går ändå att förstå att ett högt intag av socker inte är nyttigt för kroppen. Dock finns det delade meningar och studier kring de olika sockertyperna. Många studier talar mot att fruktos är lika skadligt som ”vanligt” socker (glukos aka druvsocker), och andra studier talar emot. En studie menar att fruktos inte ger ökade halter av insulin, medans glukos gör det, vilket talar emot den studie som omnämns i SvD.
Mycket av studierna handlar om vad man mäter, hur man mäter och i vilka korrelationer man mäter allt.
Källa
SvD – Frukt kan ge bukfetma
PubMed – Dietary Fructose and Glucose Differentially Affect Lipid and Glucose Homeostasis