24th Dec 2009

Mindre glukos i maten förlänger livslängden

Från flertalet studier och experiment med kalorirestriktion på olika djur och organismer, så vet man att det kan ge en livsförlängning. I nya försök på odlade mänskliga celler, fann man nya intressanta saker.

Forskarna använde vanliga friska mänskliga lungceller och precancerösa mänskliga lungceller (som var i början av att bildas till cancerceller) och odlade dessa med normala och låga halter av glukos (socker). Efter ett par veckors tillväxt kunde man studera tillväxt och överlevnad. De mest intressanta resultaten kom vid reducerad glukostillförsel, och det visade sig då att de normala cellerna levde längre än normalt och de precancerösa cellerna dog. Hos de normala cellerna (reducerad glukos) hade genen som kontrollerar produktionen av telomeras (enzym som förlänger telomerer) en högre aktivitet än hos de celler som fick normala glukosnivåer. Lägre aktivitet av tillväxtgenen P16 fann man också hos dessa ”svältande” celler. Dessa genetiska faktorer spelar därför troligen en större roll i den ökade livslängden.

Studien utfördes på Center for Aging and Comprehensive Cancer Center, University of Alabama, i Birmingham, USA.1

Relaterade poster:

  1. Kalorirestriktion förlänger inte livslängden?
  2. Sperma förlänger livslängd med 33%
  3. 10 skäl att dricka rödvin?
  4. Kalorirestriktion kan förklaras av ett protein
  5. Diabetesläkemedel bromsar lungcancer

Lämna en kommentar